ماه گذشته، Counter-Strike 2 (CS2) و VALORANT برای اولین بار شاهد همزمانی دو تورنمنت بزرگ بودند. هر دو تورنمنت BLAST.tv Austin Major و Masters Toronto در ماه ژوئن برگزار شدند، و حتی فینال نهایی هر دو رویداد در یک روز، یعنی ۲۲ ژوئن، انجام شد.
مقیاس و جایزه مشابه این دو رویداد، بار دیگر مقایسه بین این دو عنوان تیراندازی اولشخص (FPS) را شعلهور کرد. یکی با بیش از یک دهه سابقه، و دیگری که هنوز در حال آزمایش و شکلدهی به اکوسیستم نوپا ورزشهای الکترونیک خود است.
دو بازی FPS، دو اکوسیستم متفاوت
با عبور فصل ورزشهای الکترونیک امسال از نیمه، وبسایت Esports Insider در حال بررسی اکوسیستم، تعداد بینندگان و جامعه طرفداری CS2 و VALORANT است تا مشخص کند کدام بازی در سال ۲۰۲۵ تا اینجا پیشتاز بوده است.
صحنههای ورزش الکترونیک CS2 و VALORANT ساختار نسبتاً متفاوتی دارند، که مقایسه مستقیم را دشوار میکند. شرکت توسعهدهنده CS2 یعنی Valve یک اکوسیستم رقابتی باز را هدفگذاری کرده است، که به سازمانهایی در هر اندازه اجازه میدهد برای ورود به تورنمنتهای سطح یک (Tier 1) که توسط نهادهای بزرگی مانند BLAST، PGL و ESL برگزار میشوند، صلاحیت کسب کنند.
در مقابل، صحنه سطح بالای VALORANT از سال ۲۰۲۳ تحت مدل فرنچایزی شرکت Riot Games اداره میشود. این مدل، تعداد تیمهایی که میتوانند در لیگهای منطقهای VCT (VALORANT Champions Tour) شرکت کنند را محدود میسازد، و این لیگها مستقیماً توسط ناشر بازی، یعنی Riot، برگزار میشوند.
علاوه بر رقابتهای منطقهای در EMEA، آمریکا، اقیانوسیه و چین، فصل ۲۰۲۵ بازی VALORANT شامل سه رویداد بینالمللی نیز هست. دو تورنمنت Masters که در بانکوک و تورنتو برگزار میشوند، و در پایان، تورنمنت Champions که پایاندهنده فصل خواهد بود.
در نهایت، ریتم فصل رقابتی CS2 و VALORANT نیز با هم فرق دارد. در CS2، تعداد زیادی رویداد کوتاه در طول سال برگزار میشود، در حالیکه VALORANT که هنوز یک ورزش الکترونیکی جوان است، مدلی با ریتم آهستهتر را دنبال میکند که با سه رویداد بینالمللی مهم قطع میشود.
میراث Counter-Strike 2 همچنان میلیونها بیننده جذب میکند

با همه این تفاسیر، همزمانی اخیر دو رویداد Austin Major و Masters Toronto فرصت مناسبی فراهم کرد تا بررسی شود که طرفداران بازیهای تیراندازی اولشخص (FPS) در سال ۲۰۲۵ به کدام تورنمنت بیشتر جذب شدند. هر دو رویداد بینالمللی سطح یک (Tier 1) بودند و مجموع جایزهای معادل ۱ میلیون دلار داشتند.
علاوه بر این، هر دو رقابت در روز فینال، یعنی ۲۲ ژوئن، به اوج بیننده رسیدند. با حدود ۱.۸ میلیون بیننده همزمان در اوج، تورنمنت Austin Major بهطور قابلتوجهی از Masters Toronto که ۱.۱۲ میلیون بیننده همزمان داشت، جلوتر بود. همچنین، Austin Major تبدیل به پربینندهترین رویداد CS2 در تاریخ شد، و در مجموع ۷۶.۱ میلیون ساعت تماشا در طول ۱۳۵ ساعت پخش به ثبت رساند.
در مقایسه، رقابت تورنتو ۷۳ ساعت پخش داشت و توانست ۳۴.۸ میلیون ساعت تماشا جمعآوری کند. با این حال، قابل ذکر است که رویداد VALORANT تنها شامل ۱۲ تیم بود، در حالیکه Austin Major با ۳۲ تیم برگزار شد، که باعث شد تعداد مسابقات و زمان پخش آن بیشتر باشد.
جالب است که با وجود میانگین بیننده بیشتر، Masters Toronto بیننده همزمان کمتری نسبت به نسخه قبلیاش در بانکوک (۱.۳ میلیون) ثبت کرد. اما حتی آمار بانکوک هم نمیتواند با تماشاگران Austin Major رقابت کند.
روند مشابهی را میتوان در سه تورنمنت برتر هر دو بازی مشاهده کرد. در حالیکه تعداد بینندگان CS2 در طول سال رو به افزایش بوده است، وضعیت برای VALORANT برعکس بوده. در سطح منطقهای نیز، بهویژه پس از Masters بانکوک، رویدادهای آغاز فصل (Kickoff) نسبت به مرحله اول VCT محبوبتر بودند. تنها در منطقه Pacific بود که تعداد بیننده اوج بین دو مرحله منطقهای افزایش داشت.
نام بازی | نام تورنمنت | بیشترین مقدار بیننده |
---|---|---|
بازی Counter-Strike 2 | BLAST.tv Austin Major | ۱.۸ میلیون |
بازی Counter-Strike 2 | IEM Katowice 2025 | ۱.۳ میلیون |
بازی Counter-Strike 2 | BLAST Rivals Spring 2025 | ۱.۰۳ میلیون |
بازی VALORANT | Masters Bangkok | ۱.۳ میلیون |
بازی VALORANT | Masters Toronto | ۱.۱ میلیون |
بازی VALORANT | VCT Americas Kickoff | ۵۵۴ هزار نفر |
با این حال، بزرگترین تورنمنت سالانه پیشروی VALORANT یعنی VALORANT Champions در ماه سپتامبر، پتانسیل ثبت رکوردهای جدیدی در جذب مخاطب را دارد. بهطور مشابه، CS2 نیز میتواند منتظر رقابتهای بزرگی مانند IEM Cologne 2025، Thunderpick World Championship و StarLadder Budapest Major باشد. در حال حاضر، CS2 در سال ۲۰۲۵ مخاطبان بیشتری جذب کرده است، اما ممکن است شرایط تغییر کند.
ساختار لیگ VALORANT بر نحوه توزیع جایزه نقدی تأثیر میگذارد
مقایسهی جوایز نقدی در ورزشهای الکترونیک CS2 و VALORANT نیز تصویری مشابه از وضعیت رقابتی دو بازی ارائه میدهد. در طول سال ۲۰۲۵، تیمهای برتر CS2 برای جوایز مختلفی رقابت میکنند، که از ۱۹۰ هزار دلار تا ۱.۲۵ میلیون دلار متغیر است. در نیمه اول سال، سه تورنمنت با جایزه بالای یک میلیون دلار برگزار شدهاند، و سه تورنمنت دیگر نیز در راهاند.
از طرفی، شرکت Riot Games بار دیگر تمرکز خود را بر روی VALORANT Champions قرار داده است؛ رویدادی که جایزه نهایی آن ۲.۲۵ میلیون دلار است. با توجه به اینکه بزرگترین جایزه نقدی VALORANT هنوز برگزار نشده، CS2 تا اینجای کار در این زمینه نیز پیشتاز است.
نام بازی | نام تورنمنت | مجموع جوایز |
---|---|---|
بازی Counter-Strike 2 | BLAST.tv Austin Major | ۱.۲۵ میلیون دلار |
بازی Counter-Strike 2 | PGL Cluj-Napoca 2025 | ۱.۲۵ میلیون دلار |
بازی Counter-Strike 2 | IEM Katowice 2025 | ۱ میلیون دلار |
بازی VALORANT | EWC VALORANT 2025 | ۱.۲۵ میلیون دلار |
بازی VALORANT | Masters Toronto | ۱ میلیون دلار |
بازی VALORANT | Masters Bangkok | ۵۰۰ هزار دلار |
جالب است که هر دو عنوان ورزش الکترونیک منابع درآمدی اضافیای ایجاد کردهاند تا اطمینان حاصل شود که تیمها بدون توجه به عملکردشان در رقابتها، به تأمین مالی پایدار دسترسی داشته باشند. Valve و Riot از طریق آیتمهای خاص داخل بازی، مدلهای اشتراک درآمد ارائه میدهند. کپسولهای لوگو CS2 مدتهاست که به بخشی اساسی از اکوسیستم این بازی تبدیل شدهاند.
VCT نیز گزارش داده که چندین میلیون دلار درآمد از طریق آیتمهای دیجیتال به دست آمده است، اما مدل اشتراک درآمد Riot فقط به تیمهای شریک VCT و تیمهای Ascension سود میرساند.
متا VALORANT بهطور منظم بهروزرسانی میشود

از نظر محتوای داخل بازی، تفاوت رویکرد Valve و Riot نسبت به عناوین ورزش الکترونیکیشان بار دیگر آشکار میشود. Riot بهطور کامل مسئول بهروزرسانیهای منظم محتواست تا متای رقابتی بازی را دستخوش تغییر کند، در حالیکه رویکرد آزاد و بیدخالت شرکت Valve باعث شده محیط ورزش الکترونیک بهصورت جامعهمحور شکل بگیرد.
پس از عرضهی CS2 بهعنوان جایگزین بازی Counter-Strike: Global Offensive در سال ۲۰۲۳، Valve تمرکز خود را بر بهینهسازی تجربه گیمپلی این عنوان جدید قرار داده است. در یک بهروزرسانی اخیر در ماه مه، نقشههای جامعهمحور Basalt، Edin، Palais و Whistle حذف شدند و نقشههای Agency، Jura و Grail به حالتهای رقابتی، عادی (Casual) و Deathmatch اضافه شدند.
با این حال، این نقشههای جدید در لیست نقشههای Active Duty قرار ندارند و به همین دلیل در رقابتهای ورزش الکترونیک یا حالت Premier بازی نمیشوند. در عوض، Valve نقشههای Overpass و Train را به لیست Active Duty بازگرداند و بهجای آنها نقشههای Anubis و Vertigo را حذف کرد.
در پایین لیست نقشههای مسابقاتی بازی CS2 را مشاهده میکنید:
- نقشه Ancient
- نقشه Overpass
- نقشه Dust II
- نقشه Inferno
- نقشه Mirage
- نقشه Nuke
- نقشه Train
رقیب یعنی شرکت Riot Games ترجیح میدهد از ویژگیهای هیرو-شوتر بازی VALORANT استفاده کند تا بر سازگاری بازیکنان با متا همیشه در حال تغییر بازی در سطح بالای رقابت تأکید کند. علاوه بر عرضه نقشهی جدید با نام Corrode، بازی VALORANT تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۵ شاهد معرفی دو مأمور جدید بوده است.
Tejo (از کلاس Initiator) و Waylay (از کلاس Duelist) به ترتیب در ماههای ژانویه و مارس عرضه شدند. Tejo بهخصوص در جریان رقابتهای VCT Kickoff و مرحله اول (Stage 1)، نقش مهمی در رقابتهای حرفهای ایفا کرد، تا اینکه در پچ 10.09 دچار نرف شدید شد. حداقل در حال حاضر، به نظر میرسد Riot از تجربه متای فرسایشی مأمور Chamber در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درس گرفته است؛ متایی که سلطه طولانیمدت آن، تأثیر منفی بر گیمپلی و تجربه تماشای مسابقات ورزش الکترونیکی داشت.
بازی VALORANT همچنین علاقه دارد بهطور منظم چرخه نقشههای رقابتیاش را تغییر دهد، بهطوریکه در سال ۲۰۲۵ تاکنون چهار بهروزرسانی در چرخه نقشهها انجام شده است. اگرچه تغییرات بعدی پیش از موعد لیک شدهاند، تیمهای حاضر در VCT در حال حاضر بر اساس چرخش نقشه پچ 11.00 رقابت میکنند:
- نقشه Ascent
- نقشه Bind
- نقشه Corrode
- نقشه Haven
- نقشه Icebox
- نقشه Lotus
- نقشه Sunset
وقتی صحبت از محتوای تازه و تغییر در محتوا ورزشهای الکترونیک برای بازیکنان حرفهای و بینندگان میشود، VALORANT برنده واضح است. با این حال، Counter-Strike 2 در سال ۲۰۲۵ توانسته بینندههای بیشتری جذب کند، در حالیکه همان چرخه نقشهها را حفظ کرده و متا جدیدی هم ارائه نداده است.
با در نظر گرفتن مخاطبان گسترده بازی CS2، تعداد زیاد رویدادهای بزرگ و جوایز نقدی بالا، این عنوان تیراندازی باسابقه تا اینجای سال ۲۰۲۵ جلوتر است. VALORANT بهعنوان بازی تازهوارد، احتمالاً در آینده نزدیک نمیتواند با مقیاس اکوسیستم ورزشهای الکترونیک CS2 رقابت کند، اما تورنمنت پایانی فصل آن، یعنی Champions، ممکن است همچنان رکورد جدیدی در جذب بیننده ثبت کند.