استریم هچت گزارش روندهای استریم زنده برای سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده که نشان میدهد بینندههای ورزشهای الکترونیک در پلتفرمهای مختلف نسبت به سال گذشته ۶٪ افزایش داشتهاند.
با وجود کاهش ۳۷٪ در تعداد تورنمنتها، مجموع ساعات تماشای مسابقات ورزشهای الکترونیک به ۷۲۹ میلیون ساعت رسیده که نسبت به ۶۸۷ میلیون ساعت در سهماهه دوم ۲۰۲۴ رشد داشته است.
تعداد بینندههای ورزشهای الکترونیک در تمامی پلتفرمهای اصلی استریم به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۲۳ در سهماهه دوم رسیده و در کل، دومین رکورد بزرگ تاریخ این صنعت به شمار میرود.
در بین ۴۰۴ تورنمنتی که در این بازه زمانی برگزار شدند (در مقایسه با ۶۳۷ تورنمنت در سال گذشته)، سه رویداد BLAST.tv Austin Major، مراحل اول و دوم لیگ LCK و فصل پانزدهم لیگ MPL اندونزی، بیشترین تعداد بیننده را داشتند.
این سه رویداد بهتنهایی ۳۵٪ از کل ساعات تماشای مسابقات این فصل را به خود اختصاص دادند و نقش کلیدی در رشد بینندههای ورزشهای الکترونیک ایفا کردند.
بهترتیب با ۹۲ میلیون، ۸۷ میلیون و ۷۵ میلیون ساعت تماشا، این سه رویداد همچنین جزو ۱۰ تورنمنت پرتماشاگر از سال ۲۰۱۹ به اینسو قرار گرفتهاند. صدر این لیست همچنان در اختیارجامجهانی بازی League of Legends در سال ۲۰۲۱ با ۱۶۹ میلیون ساعت تماشا است و پنج دوره دیگر از همین مسابقات نیز در این فهرست حضور دارند.
استفاده از Co-streaming (پخش مشترک مسابقات توسط استریمرهای مستقل) نیز بهعنوان یکی از محرکهای اصلی رشد بینندهها مطرح است؛ موضوعی که استریم هچت در گزارش سال ۲۰۲۴ هم به آن اشاره کرده بود. با این حال، برای اولین بار در سهماهه اول ۲۰۲۵، تعداد بینندههای پخشهای مشترک از پخشهای رسمی پیشی گرفت.
افرادی مثل ohnePixel (در زمینه Counter-Strike)، Caedrel در League of Legends و Tarik در VALORANT همچنان چهرههای برجسته این حوزه هستند. همچنین تعداد کانالهای پخش مشترک که به بیش از ۵۰ هزار بیننده همزمان رسیدند، نسبت به سال گذشته ۳۵٪ افزایش یافته (۵۰ کانال در برابر ۳۷).
در مقابل، تعداد کانالهای رسمی ورزشهای الکترونیک که به همین آمار رسیدند، با کاهش ۱۷٪ مواجه شدهاند (۷۶ کانال در برابر ۶۳).
بیشترین تعداد بیننده همزمان در میان کانالهای پخش مشترک در سهماهه دوم ۲۰۲۵ به ohnePixel تعلق دارد. او در جریان مسابقات Intel Extreme Masters (IEM) Dallas 2025، توانست ۲۹۸ هزار بیننده همزمان جذب کند.
کاهش سهم بازار Twitch
خارج از حوزه ورزشهای الکترونیک، تماشای کلی استریمهای زنده نسبت به سهماهه دوم سال گذشته ۵٪ رشد داشته است.
با این حال، Twitch برای چهارمین فصل متوالی کاهش ساعات تماشا را تجربه کرده است. سهم بازار این پلتفرم ۴.۶٪ افت داشته، در حالی که رقیب نوپای آن یعنی Kick موفق شده ۵.۵٪ از بازار را به دست آورد.
در حالی که Kick در مسیر رسیدن به مرز ۱ میلیارد ساعت تماشای فصلی حرکت میکند، Twitch همچنان رهبر بازار باقی مانده و با ۴.۹ میلیارد ساعت تماشا، ۵۴.۲٪ سهم بازار را در اختیار دارد. پس از آن، YouTube Gaming با ۲.۲ میلیارد ساعت تماشا و ۲۴.۳٪ سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد.
پربینندهترین بازی فصل Grand Theft Auto V با ۵۱۵ میلیون ساعت بود. پس از آن League of Legends با ۴۴۷ میلیون، Counter-Strike با ۳۶۹ میلیون و VALORANT با ۲۶۳ میلیون ساعت در رتبههای بعدی قرار دارند. سایر بازیها موفق به عبور از مرز ۲۰۰ میلیون ساعت تماشا نشدند.
با وجود محبوبیت شوترهای اولشخص، دستهبندیهای غیرگیمینگ در سهماهه دوم غالب بودند. عمدتاً به لطف رشد Kick، استریمهای غیرگیمینگ با رشد ۲۸٪ به ۱.۵۹ میلیارد ساعت تماشا رسیدند. همچنین کاهش ۲۳٪ در بینندههای ژانر Battle Royale و افزایش ۲۸٪ در MMORPG نیز قابل توجه است.
محبوبترین استریمر این فصل zackrawrr با ۲۸.۶ میلیون ساعت تماشا بود که در ماه ژوئن، پخش همزمان در Twitch و Kick را آغاز کرد. در میان استریمرهای زن، Emiru با ۷.۵ میلیون ساعت تماشا در صدر قرار گرفت.